Working hard these days

De mannen werkten hard vorig weekend!
Ingrijpende veranderingen de volgende maanden op de benedenverdieping ...
En het harde werk, dat wilden de mannen wel zelf doen.





We namen onze intrek voor twee maanden in onze garage.
Gezellig dicht :-) bij elkaar.
Maar niet veel plaats om te naaien.
Gelukkig is het weer ons zo goed gezind.
Ik installeerde me vorige zaterdag aan de tuintafel
en vond dat ik ook maar eens wat nuttig werk moest doen.




Twee broeken met een gat op één week tijd,
nog in perfecte staat, behalve dan op die ene knie.
Ik neem het de zoon niet kwalijk hoor,
dat heeft hij te danken aan zijn bezige aard.
En daar prijs ik me wel gelukkig om :-)
Dat ventje heeft een hele dag tegels uitgebroken, samen met papa.
Uit vrije wil, wel te verstaan :-)





Terug naar de broeken ...
Ik maakte er twee bermuda's van,
volgens de laatste modetrend met een omgeslagen 'valse' boord.


Van de tweede versie maakte ik voor de liefhebbers stap voor stap foto's,
dan kunnen jullie ook aan het 'recykleren' gaan :-)


  1.  Knip de broek af op de gewenste lengte (er gaat straks nog 1 cm weg!)
  2. Ik knipte het afgesneden stuk langs de naad door en gebruik daar de stof wel in andere richting.
  3. Het voorpand van de benen is een stuk smaller dan het achterpand. Teken voor beide delen de breedte over en trek een iets schuine lijn (want de benen worden steeds breder naar boven toe).
  4. Kies een bepaalde hoogte van omslag (tel er wel 1 cm bij voor de naad). En teken nog eens in spiegelbeeld. Hier zie je dat je ook 1 cm moet bijteken voor de naden. Hou er rekening mee dat er ook nog een stukje 'verloren' gaat bij het omplooien.
  5. Stik het stuk van het voorpand en het achterpand op elkaar. Bij de jeansversie wilde ik graag de averechtse kant als omslag. Knip een hoekje weg.
  6. Plooi dubbel en strijk plat.
  7. Speld op het bovenbeen en stik op 1 cm.
  8. Overlock of zigzag.
  9. Trek de overslag naar beneden en de naad naar omhoog en strijk goed plat met de naad naar boven. Ik stikte aan de binnenkant de naad op de rand door. Zo zal deze bij het dragen zeker niet naar buiten komen. 
Aan de buitenkant zie je wel de stikking, maar deze komt uiteindelijk onder de omslag te zitten!


Plooi en strijk de omslag naar boven. 
Naai eventuele met een onzichtbare steek aan de buitenkant vast.
De volgende keer maak ik de boordjes misschien nog iets smaller,
iets meer volgens de laatste mode!





Na het harde labeur was de zoon nog niet moe.
Met enkele afbraakmaterialen bouwde hij een kamp!
En naaide hij uit de laatste resten van zijn broek een vlag :-)

Retouches, niet altijd mij favoriete bezigheid!
Ik vraag me dat soms af, doe je dat vaak?
Heb je er dan hetzelfde tevreden gevoel over als een volledig eigen maaksel.
Ik stel dit soort werkjes altijd uit, maar eens gedaan ben ik wel tevreden over mijn werk.
Die twee broeken gaan zeker nog voor een jaar of 2 een nieuw leven als short tegemoet!
En de jongste kwam gisteren thuis met een gat op de knie.
Gestruikeld.
Maar nu weet ik hoe ik dat eens snel zal fixen hé!

Reacties

  1. Het voordeel van bermuda's is dat ze daar geen gaten meer in kunnen vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die broeken das al in orde, nu de rest nog :))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die broeken, dat is zo herkenbaar... ik stikte gisteren nog knielapjes op een 5-tal stuks, ze waren nu echt nog te nieuw om er de schaar in te zetten, maar bermuda's heb ik toch ook al eens gedaan... ik vind dat wel een goeie oplossing en het geeft mij toch ook wel voldoening als zo'n broekje nog wat mee kan gaan :-)
    nog heel veel succes met alle (herstel)werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Da manneke heeft zen bermudas dubbel en dik verdiend, zo hard gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oo de werken zijn begonnen! Veel succes nadien zal je zo kunnen genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een werken seg. Amaai. Ik zet mijn boordjes nog niet iets anders aan dan jij, en had daar net ook een blogpost over gepland. Haha, great minds.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, dat zijn wel heel erg ingrijpende werken precies ! Maar als dat supertoffe bermuda's oplevert ... waarom niet he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Van wat jullie zelf doen, zal je dubbel genieten, ik schilderde enkele jaren geleden op mijn eentje de helft van het huis, ik geniet er nog elke dag van! Mooie bermuda ook, als ik nog de tijd zou vinden om mij daaraan te wagen, dan kom ik wel eens piepen voor die omslag, het heeft iets, het staat jouw knappe zoon super mooi in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik haat verstelwerk maar ja ik ben eens zo content als dat dan gedaan is :) En woow zeg, serieuze veranderingen! Wij woonden 5 jaar geleden 4 maand op de bovenste verdieping met een tweejarige Mila, ik was zot na een week :D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super jouw tutorial! Succes nog met de laatste loodjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts