Antoinette is terug

We zitten hier in een overgangsperiode. Veel zin om te naaien, maar voor het echte werk toch maar nog even afwachten. Ja, echt werk, want ook dit jaar hebben we een communie te vieren! De communiekrantjes vliegen ons al enkele weken om de oren, maar in de stoffenwinkels nog maar weinig nieuwe collectie te bespeuren. En nochtans, onze vingers kriebelen. Onze? Ja, in de naailes hebben we met zijn allen grootse plannen om er over enkele maanden te staan. Er staan blijkbaar heel veel feesten op de planning!
Toch een beetje absurd, vind ik zelf. De communiekleren, die hingen al in november in de etalage! Kan je dat geloven? Prijzige ensembles, dan mag je toch maar hopen dat je spruit in de volgende 6 maanden geen groeispurt krijgt.
De focus hier lag deze maand op een paar patroontjes die hier al een tijdje (lees, al enkele jaren) aanwezig waren, toch nog eens te maken. Het is dan ook een verhaal van nu of nooit. Alleen de jongste geraakt nog enigszins weg met de grootste maten van meerdere pareltjes. Of zelfs niet meer, zoals in dit geval.
Ik heb het eens opgezocht, 3 jaar geleden was daar dat prachtige initiatief 'Van Katoen'. Heel wat onder jullie zullen het zich nog wel herinneren alsof het gisteren was!
Eén van de vele bijdrages kwam van de dame achter 'Spiegelstiksels'. Zij tekende een prachtig meisjesjurkje uit met een al even schone naam: Antoinette. Het patroon werd besteld en belandde in mijn digitale naaimap. Echt geen idee waarom ik er niet meteen invloog. Het ene pareltje na het andere passeerde de revue.


Maar kijk, het is nooit te laat (lees, het is bijna te laat) om er aan te beginnen. Ik vergrootte de 128 een beetje. Nam een lapje uit mijn stapel die me onmiddellijk aan een stralend blauwe hemel deed denken en in mijn hoofd moest daar een vleugje citroengeel bij. Tel er nog een volle namiddag twijfelen bij of ik al dan niet zou wachten tot ik zo'n vleugje citroengeel kon gaan scoren. Dat kon nog wel eens enkele dagen duren voor ik in een bakstenen winkel zou geraken, waar ik dan zo ongeveer 25 cm citroengeel zou aanschaffen. Of optie 2, je gebruikt gewoon de lap zonnegeel die je in je stoffenvoorraad liggen hebt. De schaar werd gezet net op dat ogenblik dat de balans even naar het rationele sloeg. Het werd dus zonnegeel.


Het ineenzetten ging vlot. Al een geluk dat ik voor onze 7-jarige wat bijtekende. Een sportieve bouw heeft onze jongste, zwemschouders zou ik denken. Alleen het verlengen van de rok bleek niet nodig, die lengte ging er nadien gewoon weer af.



De diepe V-rug kan me wel bekoren!






Het model van het rokje vind ik top. De zakjes zijn natuurlijk heel leuk, maar vooral de schuine diepe plooien vind ik oh zo mooi. De gele paspel maakte ik zelf.


Ik twijfelde even of ik niet voor de gewone kraag zou gaan, maar waarom niet met zo'n feestelijk strikje. Daar kreeg ik in ieder geval goeie punten door bij mijn twee meiden!

En kijk, ik ben niet de enige waar het patroon nog eens boven kwam. De Antoinette is terug!
 

Reacties

  1. Mooi... geel en blauw ... mijn favoriete combinatie <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooi jurk! Heerlijk frisse combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waw knap, ja van dat rokgedeelte ben ik ook fan seg. Moet ik eens uitpluizen. Ik zie de lente al komen se :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supermooi! Niet twijfelen, het zonnegeel past er perfect bij! Elke keer dat ik dit patroon zie, heb ik ook zin om het te maken. Zou het nog ergens te verkrijgen zijn? En in welke maten bestaat dit patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sylvia, ik heb wat rondgeneusd en inderdaad, ik vind het patroon nergens meer. Misschien moet je eens contact opnemen met 'Spiegelstiksels'. Het project was indertijd voor Annick voor Kenya. Als zij de toestemming geeft kan ik het wel eens doorsturen. Het patroon heeft de maten 104 - 116 en 128. De tussenliggende maten lukken natuurlijk ook. Een maatje kleiner misschien ook wel.

      Verwijderen
    2. Beste Saskia, is het mogelijk om tegen een vergoeding mij het patroon digitaal te bezorgen aub
      grjts
      Mieke
      druyts.gijbels@telenet.be

      Verwijderen
  5. Een pareltje! Prachtige kleurencombinatie trouwens... Ruikt naar lente! Ik heb helaas het patroon nooit kunnen bemachtigen? Als je suggesties hebt over waar ik het nog kan vinden, zijn deze zeker welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook niet meer terug. Jammer, want het blijft een mooi patroon. Als je de toestemming krijgt, wil ik het wel eens doorsturen.

      Verwijderen
  6. Wat een mooi weerzien, deze Antoinette ! Ik heb dat altijd zo'n toppatroon gevonden ! (enne, communiegewijs zijn we er hier ook absoluut nog niet ingevlogen hoor !)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een pareltje! En heel mooie foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh een pareltje! Echt super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, ik ben een post-van-katoener, maar van de Antoinette ben ik grote fan! Het staat haar mooi, dit jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat mooi! en hoe herkenbaar je antoinette verhaal :-) het patroontje kocht ik destijds ook meteen en heb ik dus ook nog nooit gemaakt... foei! missch heb je me nu wel gestimuleerd er toch maar es eentje te maken...
    ook wat betreft de communiekleren heb je overschot van gelijk!! ik ben zelf wel al bezig met leon zijn communie outfit want in maart hebben we al de fotoshoot... ik kijk er naar uit! wordt het bij jou de antoinette als patroontje voor haar communiekleedje? succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Lucia is de jongste thuis en deed vorig jaar haar eerste communie. Nu zijn we aan de 'plechtige' begonnen, de vormsels dus.

      Verwijderen
  11. Het ziet er prachtig uit. Knap gedaan!! Zelfs zeer feestelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi! Geel en blauw, dat is toch altijd zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtig! Ik haal die misschien ook nog eens van onder het stof :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh als ik dit zie vind ik het zo jammer dat ik geen klein meisje meer in huis heb!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat gevoel bij bepaalde kleuterjurkjes ook al gehad. Nu moet ik er nog even van profiteren, want het loopt hier ook op zijn einde. Onze oudste is wel nog steeds een heuse jurkjesdame!

      Verwijderen
  15. het is echt super mooi!
    ik heb dat patroon ook nog liggen maar nog niet gemaakt ...;tijd hé ....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Supermooi! Ik ben ook pas beginnen naaien na 'Van Katoen' dus helaas ook hier geen succes om dat patroon nog te kunnen bemachtigen. Maar het is top! <3 de kleuren ook btw.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja, Antoinette! Ik kocht het ook, maar maakte het nog nooit, net als jij, en net als jij zette ik het op te-naaien-jurkjes-voor-Lilith lijstje voor komend voorjaar. Eigenlijk had ik dat al veel eerder moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig die antoinette! Ik ben nog steeds verzot op het jurkje! Toen ik het patroon lang geleden kocht was de dochter nog te klein voor deze jurk en ik was antoinette al vergeten ondertussen. Tot ik hier jouw prachtexemplaar zie! Ik weet ineens wat maken voor de communiefeesten in mei ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Grote fan van het patroon en ook van jouw versie. Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een knappe versie! Om één of andere reden is hij er hier ook nog nooit van gekomen, maar tegen de komende zomer maak ik er ook eentje voor de oudste!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit is echt zo'n prachtig kleedje hé!
    Dat zonnegeel komt heel mooi uit, je moet geen spijt hebben van het citroengeel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw, wat een mooi kleedje! De kleurtjes passen super samen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts