Het Frans-Kroatisch-Belgische broekje

Een beetje ingewikkeld? Eigenlijk niet hoor. In de paasvakantie trokken we een weekje naar Bretagne, deze zomer vertoefden we in Kroatië en het merendeel van het jaar bevinden we ons in België.
Telkens ging een zak met enkele boekjes, stofjes en patroonpapier mee (en kwam het grootste deel onaangetast terug thuis).
Het patroon werd getekend in de paasvakantie in Frankrijk. Toen werd het opzij geschoven, ah ja, want lange broeken hebben jongens niet nodig in de zomer. Aan de campingtafel in Pakostane werd het bordeaux lapje stretchjeans geknipt. Op het einde van de vakantie werd het genaaid op eigen bodem.
En die laatste stap, dat ging supersnel. Moet ik meer doen, het werk spreiden over meerdere maanden ...




Ik vond het smalle modelletje in Knippie. Ik paste weer mijn gekende recept voor maatwerk toe, twee maten kleiner in de breedte (122), dan in de lengte (134).  Zo zit het broekje meteen goed voor onze 9,5-jarige. Dat is ook de reden waarom ik me af en toe overhaal een broek voor de zoon te maken, zo heeft hij er toch één die hem helemaal goed zit.





Het model voorziet 3 zakstrookjes, twee achteraan, eentje vooraan. Deze strookjes maakte ik met de averechtse kant van de stof aan de buitenkant. Net dat tikkeltje meer, vind ik, met weinig moeite.
Nadeel, het zijn valse strookjes, dus het broekje heeft geen zakken ... Of voordeel, want zo kan hij deze niet meer vol proppen met papiertjes, 'diamanten', keien, krijtjes, ... De wasmachine zal me er dankbaar voor zijn.




Bedenking: ik vraag me af waarom ik altijd de moeite doe om een rits en knoop te voorzien, die zoon van ons heeft daar blijkbaar geen nood aan. Betrapt bij het aandoen voor de fotosessie!



Patroon: Knippie 2/2014
Stof: stretchjeans stoffenspektakel
Trui: CKS vorige winter
Theo-hemd: zie hier

Reacties

  1. Schoon smal broekske. En plezant zo in stukken afwerken, als ge dat dan na een tijdje weer bovenhaalt is het eens zo rap afgewerkt, allez dat lijkt dan toch zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht hetzelfde toen ik vorige week (op uitdrukkelijk verzoek van de toekomstige drager) een rits in mijn eerste Jacobje stak. "Omdat dat cool is. En omdat mijn vrienden dat ook hebben. Broeken zonder rits zijn voor kleuters." dixit de kleine. Als zoonlief er dezelfde mening op nahoudt, mag je content zijn met de voorziene rits. Zelfs al gaat die nooit open.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waauw! Geweldig zeg! Dat staat hem super! En ik ben geen paars-fan, dat wil dus al iets zeggen eh! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap !!! (wij zitten hier met hetzelfde probleem ... maar dat is niets nieuws onder de zon he ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toffe broek en ziet er heel comfortabel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi! Die van mij komt ongeveer met dezelfde formule weg denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat verhaal kennen we: er moet een rits in,... maar we gebruiken ze niet,...
    Waag het niet om ze weg te laten,... dan blijft ze gewoon liggen in de kast,... want dat is voor peuters!
    Die 'smalle' jongens kunnen dat lang hoor, ik heb hier zo'n bewijs in huis lopen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit vind ik nu eens echt een toffe jongensbroek!Knap gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts